Hej! Rasmus här. I det här kursupplägget så delar jag med mig av några idéer för hur du kan bemöta en person som en digital novis. Om du har frågor, funderingar eller förslag på förbättringar av innehållet så får du gärna höra av dig.
Det är alltid roligt att träffa folk som är nyfikna och vill lära sig. Det är verkligen en ära att få vara personen som introducerar internet till någon annan.
Att hjälpa en person i en så kallad one-to-one (1-2-1) förutsätter att du som handledare kan anpassa din pedagogik efter personens förmåga. Om personen du skall hjälpa är rädd, osäker eller kritisk så ställer det extra höga krav på att du kan skräddarsy en upplevelse på tu man hand för att personen skall vilja återkomma och fortsätta lära sig.
Till ditt stöd har du DigiGuiden - färdigskrivna guider med steg-för-steg-instruktioner och bilder som personen kan lära sig av.
Det går alldeles utmärkt att använda DigiGuiden som ett underlag under själva handledningen. Exempelvis skulle guiderna som handlar om de förinstallerade apparna kunna vara ett utmärkt underlag för att identifiera vilka appar som personen anser att hen själv har användning för i vardagen.
Här är guiden för Samsung och här är den för iPhone/iPad.
Det går också alldeles utmärkt att köra ett spontant upplägg där du låter den andra personen ställa sina frågor och dela med sig av sina ambitioner. I sådana fall kan du även plocka ut sådana guider som du tror personen skulle ha glädje av att fortsätta lära sig av på egen hand. En typ av hemläxa kanske till och med kan vara uppskattad?
Våga utmana dig själv att förenkla hur du beskriver appar så mycket du kan.
Jag brukar pitcha in hur användbara appar är genom att referera till de fysiska objekten som apparna ersätter:
Och så vidare...
För att illustrera detta så har jag använt mig av "line" där jag beskriver hur jobbigt det måste vara att konka omkring på en enorm kappsäck med alla dessa prylar. För man vet ju aldrig när man behöver en äggklocka *blink*.
Siffrorna för hur många appar som finns att ladda ned varierar hela tiden. Men det vore inte en lögn att påstå att det finns över 2 miljoner olika appar(2022). En liten detalj som vi ofta glömmer att ge tillräckligt med uppskattning är att majoriteten av dessa dessutom är gratis.
För att kunna introducera en person till olika appar så har jag här plockat ut ett par förslag på sådana som brukar vara roliga att testa för nybörjare. Du hittar massa fler rekommendationer i DigiGuiderna som handlar om att ladda ned appar till Android och iPhone.
En app som även finns som datorprogram. Denna introducerades jag till redan på grundskolan. Då lärde vi oss Europas huvudstäder men det går också att träna på flaggor eller länder till exempel.
Den här appen ger mig rysningar varje gång jag berättar om den. Appen anpassas beroende på om du 1) behöver hjälp eller 2) vill ge hjälp.
I korta drag funkar den så att du som ibland behöver hjälp att se kan trycka på en knapp i appen så ringer du upp någon av oss volontärer i ett videosamtal. Då kan volontären till exempel hjälpa till att avgöra om bäst före-datumet har gått ut på mjölkpaketet eller hitta rätt färg på en skjorta. Jag hjälpte en person att kolla upp flygbiljetter under en SAS-strejk för ett par år sedan och det var så smidigt!
Det finns många fler volontärer än de som är i behov av hjälp, så appen ringer väldigt sällan.
Ja, denna app har väl inte undgått någon vid det här laget. Tycker att den är väldigt enkel att använda och dessutom öppnar den upp för intressanta diskussioner om källkritik. I botten av varje kort artikel finns nämligen källhänvisningar till andra tidningar på nätet.
Det finns oftast väldigt få fysiska knappar på en smart telefon. Därför kan det vara ett jättebra samtalsämne att inleda med. Gå igenom knappen för att starta och stänga av telefonen. Förklara hur telefonen har ett viloläge, precis som TV:n. I TV-sammanhang kallas detta ofta för standby.
Hemknappen är den knappen som vi ser allt mer sällan i fysiskt format. På de modeller som det finns en fysisk hemknapp är det jätteviktigt att göra det glasklart att den tar en tillbaka till ursprungsläget: hemskärmen. Detta kan vara en trygghet - ett slags ankare - som användaren alltid kan ha i åtanke när hen lär sig.
Volymknapparna finns alltid i fysiskt format. Tänk på att Android-telefoner även har flera reglage för olika typer av volym för media, signaler och samtal. De kommer du åt genom att höja eller sänka volymen med de fysiska knapparna och sedan klicka på ••• på volymreglaget som visas på skärmen.
Yes, yes, yes! Super basic ämne, men väldigt viktigt att täcka. I vissa fall kommer du att märka att det är svårt att använda en touch-skärm för vissa personer. Då kan du rekommendera att skaffa en stylus. Eller pekpenna, som de också kallas. Finns på Kjell & Co för cirka 20 kronor.
Det finns en DigiGuide som täcker ämnet som du kan ha till hjälp.
Vissa lär sig bättre genom att förstå teorin bakom saker och ting. Därför har vi tagit fram en guide som handlar om vanliga IT-relaterade ord. Använd gärna guiden för att lotsa personen genom vilka olika typer av ord som kan vara bra att känna till för att sedan gå in på mer praktiska övningar, såsom att koppla upp till din verksamhets öppna wifi-nätverk.
Inlägget uppdateras löpande...