IKT har blivit djupt integrerat och vitt spritt i vårt samhälle. Fördelarna går knappast att förneka – listan kan göras lång. Samtidigt har listan en baksida: De som inte har kompetensen att använda IKT går ju miste om fördelarna. I förlängningen så trängs de längre bort från samhället efterhand dess funktioner och institutioner går över från analogt till digitalt.
Så vad är IKT? Dess förkortning står för informations- och kommunikationsteknik, efter engelskans Information- and Communication Technology (ICT).
Men vad är IKT i förhållande till IT? Först och främst så står de varandra nära – det förra föddes nämligen ur det senare. I den digitala ålderns unga år så gällde IT – informationsteknologi, där fokus mycket låg i att nå ut med information. Då gick vi ut på nätet för att läsa hemsidor och hämta uppgifter ur databaser. Men efterhand som e-post, chattforum, meddelandetjänster och sociala medier tog mer plats så blev det tydligt att begreppet behövde vidgas. Genom att lägga till "Kommunikation" så kom IKT att täcka den digitala kommunikationen människor emellan.
Vad betyder IKT i vardagen? Alltmer faktiskt, för i ett samhälle där alltmer kommunikation och informationsinhämtning sker digitalt så blir det allt viktigare att ha och kunna använda tekniken för information och kommunikation. Men att kunna tala och skriva väl, vara en god lyssnare eller att vara en fena på kartotek – utan tillgång till och förmåga att använda IKT så spelar ingen av dessa färdigheter någon roll.
Det handlar det om kommunikation via modern teknik – IKT är nämligen den hårdvara och mjukvara vi använder för att över nätet skaffa information och kommunicera. Området har dock en mjukare aspekt som handlar om kunskap om och färdigheter i att använda IKT. Det räcker ju inte med att ha teknologin – ska den göra nytta så behöver man lära sig använda den. Och ju mer avancerad teknologi desto mer resurser behöver läggas på lärandet i sig.
Som exempel kan nämnas en vanlig smartphone – idag något väldigt vardagligt. Den står nämligen för ett teknologiskt paradigmskifte där information och kommunikation via modern teknik inte längre vara fysiskt ansluten. Den hårdvaran tillsammans med appar ger användaren ofantligt många och stora möjligheter, exempelvis att sköta arbete och studier på distans eller under resa. För blott 15 år sen fanns inte detta vilket innebär ett inte bara högt utan även snabbt tekniksprång. I det ljuset är det mindre märkligt att inte alla individer har hängt med och hunnit anpassa sitt sätt att hänta in information och kommunicera.
Överlag hamnar de utan IKT-kompetens alltmer i periferin av det alltmer digitala samhället. Bland yngre och flertalet vuxna så må detta en icke-fråga – de har redan grunderna genom utbildning och arbetsliv. Och förutom grunderna så lär många ha ett hum om hur man söker information och felsöker sin IKT. Dessa har nått en nivå där de är självlärande och självhjälpande inom IKT – de kan själva underhålla och utveckla sin kompetens på området och därmed följa samhällets digitalisering.
Samtidigt finns det exempelvis funktionsnedsatta, språksvaga och äldre individer som inte har nått den nivån och dessutom kan behöva stöd för att ta sig dit. Det kan också handla om vuxna som tidigare inte behövt och/eller varit intresserade av att lära sig IKT men som nu märker hur deras brist på IKT-kompetens – en brist på digital kompetens, ligger alltmer i vägen för dem.
IKT och lärande – ett ämne som för många pedagoger handlar om att använda IKT i undervisning. Fokus ligger alltså på hur pedagoger ska kunna använda IKT som digitala verktyg. Att jämföra med hur privatpersoner ska kunna lära sig förstå och använda det för allt möjligt.
För den senare gruppen så satsas det främst på att säkra att alla nya generationer kommer upp i nivå. IKT-pedagoger inom reguljära utbildningsväsendet är exempel på detta. För övriga målgrupper finns bland annat Datorskolan som utbildar i samarbete med bibliotek, socialtjänst och andra offentliga aktörer. De som behöver kan dock också utbilda sig själva genom, den analoga vägen.
Inom utbildningsväsendet används IKT – digitala verktyg för att utbilda i alla möjliga ämnen. För att lära sig IKT så kan dock analoga verktyg som exempelvis DigiGuidens enkla, utskrivna foldrar, fungera bättre. Genom ett analogt ”gränssnitt” så hamnar här inte tekniken i vägen för att lära sig teknik. Ett tryckt och tryggt sätt att lära, helt enkelt!