Nya SoL och hur du kan stötta medborgare digitalt

Digital inkludering i en ny verklighet

Socialtjänstlagen och det digitala lärandet symboliseras av två äldre kvinnor som hjälper varandra med telefonerna.

Den nya socialtjänstlagen har trätt i kraft

Den 1 juli 2025 trädde en ny socialtjänstlag i kraft. Syftet med lagen är att göra socialtjänsten mer förebyggande, lättillgänglig och kunskapsbaserad. I fokus står att stärka människors egenmakt och att erbjuda stöd tidigare – innan problemen växer sig stora.

Läs om lagen här.

Bland nyheterna finns:

  • Möjlighet att erbjuda stöd utan behovsprövning.
  • Större fokus på förebyggande arbete.
  • Krav på att verksamheten är kunskapsbaserad och jämställd.
  • Stöd ska kunna ges på ett enklare, snabbare och mer flexibelt sätt.

DigiGuidens roll för att arbeta med den nya lagen

DigiGuiden är ett konkret och välbeprövat verktyg som många kommuner redan använder för att stärka digital delaktighet och främja egenmakt. Det passar därför väl in i det förändrade uppdrag som den nya lagen innebär.

Några exempel

Förebyggande insats

Genom att erbjuda invånare tydliga och lättlästa guider om digitala samhällstjänster, bank, e-post och appar minskar risken för att människor hamnar i digitalt utanförskap – något som ofta går hand i hand med socialt utanförskap. Våra guider om FaceTime eller Google Meet gör det enklare att hålla kontakt med nära och kära. Guiden om 1177 hjälper personer att komma i kontakt med vården. Guiderna om att handla mat online gör det också möjligt för folk som bor långt från butiker att ha enklare tillgång till livsmedel.

Lättillgängligt stöd utan trösklar

Guiderna kan delas ut i kommunens lokaler, kontaktcenter eller äldreboenden – utan att någon behöver ansöka om stöd eller uppfylla kriterier. Det blir färre hinder att öka sin digitala kompetens när materialet finns tryckt. Dessutom kan kommunen arbeta aktivt med att dela ut materialet via t.ex. hemtjänst.

Stöd till personal

DigiGuiden fungerar också som ett arbetsmaterial för kommunens personal – exempelvis inom äldreomsorg, funktionsstöd eller socialpsykiatri – där personal använder guiderna i sin dagliga kontakt med brukare. Men också för att öka sin egen kompetens! Vi får ofta höra att DigiGuiderna hjälper Android-användare att förstå sig på iPhone, och vice versa.

Stärker kunskap och självständighet

Målet med varje guide är att ge användaren verktyg att klara något själv – och få självförtroende att våga mer. I kombination med en skicklig handledares peppande ord och vägledning vågar ännu fler personer ge sig ut på internet och fortsätta bygga på sin digitala kompetens.


Arbetar du inom en verksamhet som påverkas av den nya socialtjänstlagen och vill ha hjälp och inspiration att integrera guiderna i ert arbete?

👉 Boka tid för bollplank så hörs vi vidare!